Ons verhaal

 

Allt í lagi is IJslands voor alles is goed, prima, ok. Behalve voor een mooie klank, hoewel voor ons moeilijk uitspreekbaar, staat het ook voor het vele goede dat IJsland te bieden heeft. Het land heeft een zee aan ruimte, rond driehonderddertig duizend inwoners op een oppervlak van 2,5 keer Nederland, met prachtige, afwisselende en overweldigende natuur. Er is geen vervuilende industrie, mensen leven er langer en het is er minder koud dan je op basis van de naam zou verwachten.
Al meer dan vijfentwintig jaar speelt de gedachte om een business met IJsland te starten. De founding father van Allt í lagi, Peter de Witte, heeft er drie jaar gewoond en gewerkt, eind jaren 80, en het land heeft hem nooit meer losgelaten. Zijn oudste zoon is er geboren en vele vriendschappen hebben de afstand met Nederland en de tijd overleefd, de taal is aardig blijven hangen.
Maar weinig mensen zijn níet op een of andere manier onder de indruk van het land en de mensen. Het gevecht tegen de natuur is altijd dichtbij, het kan flink stormen en bekend zijn de grotere en kleinere aardbevingen en erupties waarvan de uitbarsting van de Eyjafjallajökull internationaal de bekendste is. De mensen zijn gewend weerstanden te overwinnen, vandaar ook dat men binnen een paar jaar en sneller dan de andere Europese landen herstelde van de crisis.

Er komen mooie pure producten vandaan en die producten willen we in de rest van Europa onder de aandacht brengen.

Waarop richt Allt í lagi zich? Na de crisis in 2008 en de forse waardedaling van de IJslandse kroon heeft het toerisme een enorme boost gekregen. Daardoor is de IJslandse markt een veelvoud van de markt van alleen maar ruim driehonderdduizend IJslanders. Aan de andere kant zie je dat er na 2008 veel nieuwe initiatieven en interessante startups zijn ontstaan. Door oog te hebben voor kansen aan beide kanten en eerlijk gezegd ook door toeval heeft Allt í lagi de kans gekregen om met een vijftal producten van start te gaan. De start is dus gemaakt in de nieuwsupdate kunt u lezen wat de ontwikkelingen zijn.

Peter de Witte, CEO